Dacă ţi-ar plăcea să publici o carte, începe să scrii!

Multe persoane se gândesc să scrie pentru că ştiu că ceea ce au de spus va conta pentru unii cititori. Nu pentru toţi, nu pentru oricine, dar va conta. Unii au caiete scrise de ani buni şi le păstrează cu mare drag sperând că într-o zi acestea vor vedea lumina tiparului. Câteodată mai aruncă un ochi pe compoziţia proprie şi singuri sunt uimiţi cât de bine au scris cu toate că nu îşi aminteau să fi fost atât de buni! Doar că nu au curajul sau nu au resursele să publice.

Orice lucrare scrisă cu dăruire merită să meargă la tipar arătând cât mai bine!

Aici nu e vorba de numai de estetică ci şi de cum „arată” limbajul. A scrie este o artă. Câteodată îţi vin idei în torent şi te aşterni să scrii fără să te mai opreşti. Când eşti blocat, oricât ai încerca nu reuşeşti să faci o frază care să îţi placă. Oricum ai face să găseşti inspiraţie, nu te poţi concentra!

Că scrii de mână sau tastezi, că încerci să culegi idei răzleţe de pe carneţele, încerci să creezi. A crea necesită determinare şi pasiune pe termen lung. Deşi ai crede altfel, e o încurajare să auzi critică asupra a ceea ce ai scris. Arată lucrarea ta cuiva. Fiecare cititor e un receptor capabil să îţi dea feedback, trebuie doar să ştii să îl receptezi. Dacă nu place cuiva ce ai scris nu înseamnă neapărat că nu e bun materialul, ci poate fi îmbunătăţit, poate chiar într-o direcţie excelentă, la care nu te-ai fi gândit. Sau poate că nu e pentru acel segment de cititor. Să vinzi ceva înseamnă şi să găseşti clientul, aşa că e bine să te gândeşti cum este profilul lui şi unde îl găseşti pe cel căruia i se adresează lucrarea ta, înainte să trimiţi la tipar cartea.

Pentru tine poate fi o capodoperă şi vei crede că se va vinde foarte uşor. În realitate nu mai suntem în vremurile în care existau doar trei feluri de bomboane sau alegeai din două tipuri de şampon. Ca să ajungi la clientul tău, el trebuie să te găsească într-o mare de competitori şi de chiciuri. Varianta cea mai bună în ziua de azi este internetul.

Cine eşti şi ce despre ce scrii?

Dacă ai ceva de transmis publicului, cum ar fi o carte, poate că e o idee bună şi să ai pregătite o frază, două în care să spui cine eşti sau despre ce vorbeşti în cartea ta. Mai sunt şi acele „de ce” sau „de unde” ţi-au venit ideile, pentru că atunci când vei fi pus în situaţia să te prezinţi să ştii impresie vrei să faci de la început. Priveşte-i pe alţii cum vorbesc în faţa unei audienţe, exersează răspunsuri pe care le-ai putea da la diverse întrebări. Sunt persoane pe care le admiri şi acestea cu siguranţă vorbesc în faţa publicului, învaţă de ele, pentru că astfel nu ai cum să greşeşti când îţi prezinţi mesajul pe care vrei să îl transmiţi.

Colaborează

Niciun lucru nu se face atât de bine ca atunci când lucrezi în echipă. Contribuţia mai multora îmbogăţeşte experienţa, iar rezultatele vor fi mai grozave. Colaborările cu cei care sunt în acelaşi domeniu ca şi tine determină beneficii de ambele părţi.

Succesul nu vine peste noapte, e clar pentru cei care l-au atins. Restul care au impresia că viaţa li se va schimba într-o zi poate că nu muncesc destul să progreseze, să înveţe mai multe. Să ştii dinainte că va lua ceva timp să scoţi o carte de valoare. Chiar dacă la început ţi se pare că nu sunt multe de făcut, perioada estimată de tine că va dura dubleaz-o.

Ce se publică?

Deseori se publică pentru a face bani, cum se zice, dar succesul vine pe alte căi. O modalitate este să publici ce se cere pe piaţă cel mai mult şi atunci vei vedea că subiectele se vor învârti cam în jurul aceleiaşi teme.

O altă modalitate este să descoperi noutăţi, departe de a fi convins că tot ceea ce a trebuit scris s-a scris deja. Pentru a fi foarte bun în domeniul tău este nevoie să fi la curent cu ce se întâmplă în branşă, ce fac cei care au deja succes şi să urmăreşti idei, să cauţi resurse de informare.

Să faci nişte cursuri sau să te documentezi serios înseamnă şi să înţelegi la ce nivel eşti. Cursurile sau sfaturile pentru începători nu sunt, pur şi simplu, pentru profesionişti sau oameni care au succes răsunător. O iei pas cu pas, dar fă primul pas. Apoi pe următorul şi tot aşa.

Să te informezi înseamnă să fii mai bun pe zi ce trece. Nu mai este suficient să fii doar bun, trebuie să fii extraordinar ca să ieşi în faţă, să vii cu ceva nou, cu inovaţia sau cu nemaiîntâlnitul. Dacă gândeşti: „Asta ştiu deja” atunci când ţi se explică ceva, atunci nu vei ajunge niciodată un profesionist. Însă dacă eşti deschis să înveţi de la oricine şi oricând, atunci ideile vor veni la tine simplu. Astfel vei fi mereu încrezător în ceea ce faci pentru că negativismul nu va exista referitor la ceea ce scrii sau la cum scrii.

Fii hotărât

Pentru a crea, inspiraţia de moment poate fi magia, şi totuşi cât trăieşti înveţi. Dacă înveţi din propriile greşeli şi din ceea ce spun alţii poţi fi mai bun. Însă de la cine înveţi este foarte important. Poţi învăţa multe, dar dacă nu este ceea ce îţi foloseşte, nu are rost. Poţi afla definiţii, strategii, concepte dar pentru a evolua nu e suficient.

John Truby spune că cel mai mare obstacol în a scrie este elementul psihologic. Nu relizezi ce muncă va fi şi dacă nu eşti pregătit, vei eşua. În faţa unei pagini albe, să fi cu ochii în gol şi să nu poţi continua îţi poate crea progresiv un sentiment de renunţare. Trebuie să înveţi cum să faci faţă în situaţii ca aceasta. La fel, atunci când este respinsă lucrarea, mergi la următorul critic sau editor. Nu îţi indică să publici, dar asta nu înseamnă neapărat că nu eşti bun. Poate că tu ştii exact ce ai de spus, dar te-ai făcut înţeles.

În faţa unui pagini albe vei avea încredere în tine, în ceea ce faci şi astfel vei trece peste acel moment în care simţi că eşti blocat sau că renunţi. Să scrii este o profesie şi nu e uşoară. Mereu ai ceva de aflat, de învăţat. Orice scrii va fi diferit. Scrii pe o foaie albă.

Leave a Reply

Close Menu